JAAR 2

Persoonlijke Verwerking

Als verwerking heb ik gekozen om verschillende tips eens uit te proberen in de praktijk. Op het einde van de les hebben we 6 dia's gekregen vol tips. Ik heb er enkele uitgekozen en toegepast in mijn klas. Hieronder een korte verwerking.

Teamwork en communicatie met alle stakeholders staat voorop: ouders, leraren, zorgenden, CLB en arts.
--> goed conctact met alle betrokkenen: psychologe, kinesist, ondersteuningsnetwerk, ouders, .. We zitten vaak samen om de vooruitgang te bespreken. Ook sturen we vaak mailtjes om elkaar op te hoogte te brengen.

Vergeet je boosheid of teleurstelling die in de weg staan zo snel mogelijk. Probeer steeds rustig te blijven.
--> Dit is één van de belangrijkste tips die ik belangrijk vind voor de hele klas, voor alle kinderen. Ik probeer zo positief en rustig mogelijk te blijven maar ook wel duidelijk te zijn. Dit lukt toch vrij goed en ik heb ook het gevoel dat hij dit apprecieert. 

Beoordeel de inhoud, niet het handschrift.
--> Dit is in een eerste leerjaar nog heel moeilijk om bij te houden. Toch probeer ik bij de schrijflessen hem extra bevestigen en positief aan te moedigen. en  Maar aangezien dit in een ander leerjaar wel belangrijk kan zijn, heb ik deze tip in het lijstje erbij gezet. 

Bekrachtig snel positief gedrag
--> Je merkt dat dit bij hem zeer goed werkt en dat dit een positief effect heeft op zijn gedrag. Dit blijf ik dus zeker doen!

Negatief gedrag duidelijk duiden. Niet opgeven en blijven herhalen.
--> Tijdens de lessen hebben we gezien dat leerlingen met ADHD vaak dingen vergeten, alsook de regels binnen klas. Daarom is het belangrijk o, deze rustig te herhalen en niet meteen boos te worden als hij iets niet doet of verkeerd doet. Hier heb ik veel aan gehad en ook mijn best gedaan om hier extra op te letten.

Laat af en toe de benen strekken of de plaats verlaten.
--> Ik laat hem regelmatig iets halen in een andere klas of op het secretariaat. Ook mag hij telkens naar toilet gaan omdat ik weet dat het voor hem goed doet om even buiten te komen en een luchtje te happen.

Laat hem toe tegen zichzelf hardop praten als hij een taak doet.
--> Dit vond ik een moeilijke taak om te organiseren. In de klas was dit vrij onmogelijk om te doen aangezien dat deze leerling daarmee de hele klas stoorde tijdens het maken van de oefeningen. Uiteindelijk heb ik buiten een bankje gezet waar hij zelf mag gaan zitten wanneer hij wil. Hij stelt dit ondertussen ook al zelf voor. Het helpt hem enorm en zijn oefeningen zijn telkens vlot gemaakt.

Zet de leerling naast een rustige figuur.
--> W. zit altijd naast een rustige leerling wat hem ook zichtbaar helpt. In de klas kan hij zich beter concentreren en werkt hij dan rustiger.

En vooral. AANVAARD.
--> SUPERbelangrijk


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin