JAAR 2
2. Persoonlijke verwerking
Uit de lessen had ik vooral onthouden dat het belangrijk is om preventief te werken aan hoogsensitief. Aangezien het belangrijk is dat de leerlingen zich goed voelen en dat het welbevinden goed zit, heb ik gezocht naar een extra bijscholing rond het welbevinden. Ik kwam uit met bij een infoavond over 'Positief Denken'. Een bijscholing die je leert hoe je kinderen positief kan laten denken en hoe ze negatieve gedachten kunnen omzetten in positieve gedachten.
De infoavond werd gegeven Wendy de Pree, een ontwikkelingspsychologe en gedragstherapeute. Ze geeft psychotheraprie en training aan kinderen en jongeren. De infoavond heette: 'Eigen baas over je gedachten'.
Ze begon de avond met een filmpje dat ze ook aan de jongeren laat zien tijdens therapie. Een filmpje over Marc Herremans die ondanks zijn beperking blijft voortgaan en blijft geloven in het leven.
https://www.youtube.com/watch?v=epvcLz8xA_Q
Hier kort een lijstje van wat ik allemaal heb geleerd en welke tips ik kan toepassen:
- door positief denken: gelukkiger, meer vrienden, minder gepest en een langer leven!i
- inside out is een goede film om gevoelens bij kinderen op te starten
- positief denken = realistisch denken
- geluk is 50% erfelijk, 10% levensomstandigheden (werk, man, geld, woning) en 40% doelbewuste activiteiten (positief denken, zorgen aanpakken, leuke dingen doen, talenten ontwikkelingen)
- joggen is therapie, helpt tegen depressie
- inzet belonen doet meer dan het resultaat belonen
- vrolijk muziek beluisteren + muziek uit de kinderjaren met fijne herinneringen
- Leer je kind positief denken vanaf de geboorte
- herken de negatieve gedachte (zwart wolkje, meneer black), vind de denkfout en vervang ze door helpende gedachte (geel wolkjem meneer happy)
- oefenen, oefenen en oefenen
- gebruik van eigenwijsjes (bol.com)
- Succesboekje voor een kind, 1 succesje per dag noteren
- praat met je kind/leerling, luister en erken
- bundeltje met vragen naar het zoeken van helpende gedachten
- heel veel extra tips in het bundeltje
Interessante en leerrijke avond met veel tips, zowel voor mezelf als leerkracht als voor de leerlingen.
JIJ BENT BAAS OVER JE EIGEN GEDACHTEN

Na deze bijscholing heb ik meteen met mijn collega's de materialen besproken.
We kregen meer uitleg over de eigenwijsjes en over de helpende gedachtenkaartjes. Deze zijn te gebruiken voor verschillende kindcontacten maar ook tijdens hoekenwerken in hogere leerjaren. Op die manier kan je te weten komen wat er in een kind zijn of haar hoofd afspeelt zonder dat het geforceerd overkwam. Deze materialen kwamen ook aanbod tijdens de les van hoogsensititviteit in de klas. Ik zou deze dan ook graag aankopen en mee integreren in het lesgebeuren.


