
2de taalverwerving binnen een goed taalbeleid
Sinds dit jaar heb ik een anderstalige leerling in de klas. Hij zit al sinds het tweede leerjaar bij ons op school maar toch gaat zijn Nederlandse taal niet vooruit en blijft hij hangen. Ik hoopte in de lessen meer te weten te komen over hoe ik met hem op een speelse of uitdagende manier kan werken zodat zijn Nederlands groeit.
Sessie 1: Theorie achter taalverwerving en talensensibilisering
Tijdens deze les hebben we het verschil bekeken tussen taalverwerving, moedertaal en talensensibilisering. Bij elk van deze begrippen gaf ze wat meer uitleg en gaf ze verschillende voorbeelden. We hebben het gehad over anderstaligheid en over andere culturen. Ik hoop dat we in de volgende les verschillende tips krijgen over hoe we met deze leerlingen aan de slag kunnen.
Sessie 2: Uitwisselen van ideeën
Na een kleine herhaling van de verschillende begrippen uit de vorige les kwamen we bij de communicatie naar anderstalige ouders. Hoe zien onze brieven eruit? Wat kunnen we doen om onze folders, brieven of affiches duidelijker te maken? We bespraken de verschillende voorbeelden in de groep.
Als taak tegen tegen sessie moesten we een voorbeeld meenemen van hoe wij werken met anderstalige leerlingen. We kregen vele voorbeelden te zien die we ook in groep besproken. Uit deze bespreking heb ik dan een voorbeeld gevonden dat ik graag in de praktijk eens zou willen uittesten.
Sessie 3: Aan de slag
Bij deze sessie kon ik jammer genoeg niet aanwezig zijn. We hadden op school teamvergadering over onze musical. Deze vergadering kon ik dus zeker niet missen. In deze les was het de bedoeling om een brief aan te passen voor anderstalige ouders. De theorie hier rond hebben we in de vorige lessen geleerd. Wanneer het dan toch eens nodig zou zijn bij ons op school heb ik wel de nodige theorie om een brief aan te passen.