4. Mijn persoonlijke verwerking

Als persoonlijke verwerking heb ik een analyse gedaan over wat in de school al allemaal doen rond emoties en wat we eventueel nog extra kunnen doen om kinderen hier attent op te maken. Ik heb vooral voorbeelden gezocht die bruikbaar zijn in een klas-en schoolcontext voor veilig klasklimaat voor alle leerlingen. Dit zijn ook vooral ideeën en initiatieven die leerlingen preventief kunnen helpen

Wat doen we al?
- uilenbus, vertrouwensperson
- peter- en meteractiviteiten
- werken rond sociale vaardigheden in 6de leerjaar: complimenten
- school tof aankleden, jaarthema in de kijker zetten
- speelplaatswerking door het 6de leerjaar

Wat kan ik kan uitproberen?
- meer kindgesprekken
- kind van de week
- duidelijk verschil maken tussen afspraken en regels en hier een aantal weken rond werken:
"Is het vandaag goed gegaan?"
- 5 dingen waar ik vrolijk van word
- lekker in je vel spel spelen

Het lekker-in-je-vel-spel heb ik na de vakantie uitgeprobeerd in een hoekenwerk. De leerlingen waren heel enthousiast over het spel maar vonden ook de kaartjes heel mooi. Ze hebben meteen gevraagd om het nog eens te spelen. 
Ik heb daarna de kaartjes ook ingezet voor een andere activiteit. Dit jaar heb ik de klas een leerling die het vaak moeilijk heeft. Ze wordt boos, verdrietig en sluit zich volledig af. Ik heb al verschillende kindgesprekken met haar gehad en daaruit is vooral gebleken dat ze niet weet waarom ze zich zo voelt en welk gevoel ze juist heeft. Ik heb haar dan deze kaartje gegeven zodat ze die op haar bank kan leggen en kan gebruiken om aan mij te tonen hoe ze zich voelt. Zo kan ik meteen een gesprek met haar aangaan en haar hopelijk beter begrijpen en beter begeleiden. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin