JAAR 2
4. Persoonlijke verwerking
Aangezien ik geen SMOG nodig heb tijdens mijn lessen heb ik geprobeerd om bepaalde gebaren op te nemen tijdens mijn uitleg. Dit voor bijvoorbeeld anderstalige leerlingen in de klas of voor leerlingen die het moeilijk hebben praten en de gebaren nadien kunnen overnemen. Ik heb hiervoor gekozen voor de gebaren die makkelijk te linken zijn aan het woord. Hieronder de gebaren die ik probeer te gebruiken en ook ga blijven gebruiken omdat ik zie dat het wel helpt voor bepaalde leerlingen.
- ik
- jij
- groep
- eten
- huis
- drinken
- koekje
- graag/lekker
- kleuren
- boek lezen
- schaar/knippen
- in/binnen
- gedaan/klaar
- luisteren
- kijken
- neen
- auto
- fiets
- trein
Ook probeer ik nu tijdens de uitleg die ik geef meer gebaren te gebruiken en alles groter te maken. Hoe meer drama je gebruikt, hoe beter het blijft hangen? Ook de gevoelens of de mimiek probeer ik zo goed mogelijk uit te voeren.