JAAR 1
6. Co-teaching
Ik heb dit vak gekozen omdat ik sinds september aan co-teaching doe in het vierde leerjaar. Ik heb hierrond al wel verschillende studiedagen gevolgd maar toch voel ik dat het nog niet lukt en dat ik mij er ook niet goed bij voel. Door dit vak te volgen hoop ik een bepaalde positie te kunnen innemen als co-teacher zodat ik mij sterk voel en waardoor ik co-teaching optimaal kan inzetten.
Sessie 1: Theorie
achter co-teaching
In de sessie hebben we de verschillende modellen besproken die je kan
gebruiken als je aan co-teaching doet. De meeste daarvan had ik al eens gezien
en heb ik ook al eens uitgetest in de klaspraktijk. Wat ik vooral in deze
sessie interessant vond, waren de randvoorwaarden om tot co-teaching te komen.
In totaal zijn er 7 voorwaarden waar je moet aan voldoen. Ik som ze hieronder
even op.
- Tijd en overlegruimte
- Vertrouwen in de co-teachers
- Trajectbenadering versus projectbenadering
- Vrijwilligheid op niveau van instap
- Openheid naar het brede team
- Geen verborgen agenda
- Vanuit een expliciet doel
Al snel werd me duidelijk dat er bij ons eerst een aantal dingen aangepast moeten worden vooraleer we van co-teaching kunnen spreken. Het was heel interessant om zelf eens even kritisch stil te staan bij onze manier van co-teaching. Wat klopt er? Wat kan er beter? Waarom lukt het niet altijd even goed?
Sessie 2: Inspirerende
filmpjes
Na een herhaling van de vorige les over de verschillende modellen en randvoorwaarden
kregen we verschillende filmpjes te zien over co-teaching. Sommige filmpjes
waren een perfect voorbeeld, anderen iets minder. Uit deze filmpjes haalden we
verschillen de gedachten en meningen die we dan in de groep bespraken. Zeer leerrijk
en inspirerend.