JAAR 2

Zelfzorg

Ik heb voor dit vak gekozen omdat ik zelf vaak stress voel of me soms onzeker voel bij wat ik doe. Door dit vak wilde ik dingen bijleren waardoor ik stress kan verminderen of verschillende tips kan krijgen waardoor ik rustiger word tijdens bepaalde situaties. 

Sessie 1: Stress en burn-out
Tijdens deze sessie zijn we opzoek gegaan naar waar de stress in het onderwijs vandaan komt en hoe je zelf energie kan vinden in andere dingen. De meeste redenen voor stress waren:
- digitalisering
- prestatiedruk
- Vorig jaar kwam Sinterklaas met de helikopter en dit jaar?
- Eigen aard: te vriendelijk - geen nee kunnen zeggen - perfectionisme

Het belangrijkste is vooral dat we werken aan kwaliteitsvol onderwijs. Dit kunnen ze vooral doen door ervoor te zorgen dat de leerkrachten gezond zijn. Wat wie zich niet goed voel, wie oververmoeid is, wie depressief is, handelt niet goed. 
Daarna hebben we ons vooral beziggehouden met waar je energie kan uithalen. Bij mij is dat vooral de zon en wetende dat heel mijn huis proper is. Op deze zaken zouden we ons meer moeten focussen en zouden we meer energie uit moeten halen. Dit zou stress moeten verminderen en u moeten helpen om alles terug op een rijtje te kunnen zetten.

Hijzelf (onze docent) had vroeger een burn-out. Hij heeft lang liggen zoeken naar een therapie of iets dat hem kon helpen. Uiteindelijk kwam hij terecht bij verschillende boeken die tips gaven over ademhaling. Over deze dingen heeft hij ons nog extra dingen geleerd en wat extra oefeningen gegeven. 

Ook via het dijk-effect heeft hij het ontstaan van burn-out. Wanneer is het voor iemand genoeg? Wanneer is de emmer vol en kan er niets meer bij? Wanneer kan er iets aan gedaan worden? Dit werd zeer mooi uitgelegd aan de hand van volgend schema. Een goed schema om eventueel in de school tijdens vergaderingen ook even aan te halen. 

Ook verschillende verschijnselen van een burn-out kwamen aan bod. Het belangrijkste dat ik heb gehoord is dat een burn-out een energieprobleem is. Je hebt geen energie meer om iets te doen. Zowel op vlak van onderwijs als op vlak van huishouden. 

Naar de volgende sessie kregen we twee opdrachten die we telkens een week moeten uitvoeren. 
- 1 week: golfjes oefening, 1 keer op een dag ademhalen met golfjes
- 1 week: focus ademhaling, 1 keer op een dag ademen met behulp van een app. 

Sessie 2: Ervaring oefening delen met elkaar. 

In deze sessie hebben we ons bevindingen over de verschillende oefeningen met elkaar gedeeld. Had het succes? Heb je het elke dag gedaan? Voor wie hielp dit om zijn stress gevoel te verminderen? 

Voor mij was het moeilijk om deze oefeningen twee weken vol te houden. Al snel vergat ik het te doen. Wat ik wel merkte was dat dit hielp als ik een kleine stressaanval had. Door dan op mijn ademhaling te letten, werd ik rustiger en kon ik daarna zelfstandig aan de slag. Ik heb geprobeerd om dit alles op te nemen en echt te gebruiken voor wanneer ik stress heb.

Op het einde hebben nog een opendoener gekregen van Marc omdat dit zijn allerlaatste les. Hij gaf er een mooie uitleg:
Laat deze opendoener ervoor zorgen dat je altijd een weg vindt om de rust te openen, om zelf opnieuw het beste te zien in jezelf en in anderen. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin