JAAR 2

Inburgering, OKAN en wat daarna?

Ik heb dit vak gekozen omdat ik in mijn klas dit jaar twee anderstalige nieuwkomers heb en drie gewezen anderstaligen. In dit vak hoopte ik te weten te komen welke materialen er bestaan om hen te helpen en welke tips ik allemaal kan toepassen tijdens het klasgebeuren. 

Sessie 1: Migratie, wetgeving en proces van inburgering
Na een kort onderdeel over de geschiedenis van de migratie, hebben we een pakkend verhaal gelezen over Aylan. Aylan, een syrisch jongetje dat tijdens zijn weg naar Europa verdronk. Tijdens het lezen van dit artikel, krijg je meteen een gevoel van onmacht maar toch ook van hoop. Hoop om de leerlingen die jij in je klas hebt, wel een goed gevoel te geven en hen iets te kunnen bijleren. Hoop om deze leerlingen verder te helpen en er alles voor te doen zodat ze zich goed voelen. Na nog wat literatuurtips over migratie (!vluchtelingen vertellen, wil ik graag lezen!), kwamen we bij het onderdeel wetgeving, aangekomen in Belgie. Ik vond dit een zeer interessant onderdeel aangezien ik er nog niet veel over wist. Ook het proces van inburgering was voor mij nieuwe informatie. 

Op de dag van de instap moet men voldoen aan volgende voorwaarden:
1. Niet Nederlands als thuistaal/moedertaal
2. Onvoldoende onderwijstaal beheersen om gewoon les te volgen
3. Max  9 maanden ingeschreven zijn in een Nederlandstalige school
4. Een nieuwkomer zijn = max 1 jaar ononderbroken in Belgie verblijven.
De meeste voorwaarden waren bij mij al gekend maar het belangrijkste is wel dat deze voorwaarden ook echt nodig zijn om middelen te krijgen als school. 

Het laatste stuk van deze sessie ging over de AN-werking/OKAN-werking. Wat mij vooral is bijgebleven is dat je pas middelen kan krijgen voor kinderen vanaf 5 jaar.  Alleen vanaf deze leeftijd kan je in aanmerking komen voor AN-werking. 

Uiteraard horen er ook voorwaarden om deze lestijden te mogen inzetten:
1. Voldoende AN'ers hebben
2. Individueel werkplan per AN'er opstellen = BS (taal, trauma's, ...), strategie en evaluatie 
3. Een onthaalstrategie uitwerken (visie + strategie)
4. Leerkrachten laten deelnemen aan nascholing rond onthaalonderwijs (opleiding = nodig)

Er bestaan ook 3 soorten onthaalonderwijs dat je als school kan organiseren.
1. Centrale opvang: AN'er gaat voltijds naar taalbadklas
2. Semi-geïntegreerde opvang: An'er gaat een beperkt aantal uren naar onthaalklas, andere uren in reguliere klas
3. Geïntegreerde opvang: AN'er is volledig in de reguliere klas. 
Bij elk van deze 3 soorten hebben we voordelen en valkuilen gezien. Na deze uitleg ben ik het meeste fan van de semi-geintegreerde opvang. Een kind kan Nederlands leren op zijn eigen tempo in de onthaalklas maar kan ook wel het klasgevoel meemaken tijdens de lessen in de reguliere klas.

Sessie 2: GAN vs AN, taalverwerving, materialenscreening
Deze sessie begon met een stelling waarna meteen een kleine discussie volgde:
" Gaan we enkel Nederlands spreken met/tegen AN'ertje? "
Vele studenten hadden hun eigen mening maar uiteindelijk zijn we toch tot één gemeenschappelijke conclusie gekomen.
Uit wetenschappelijk is gebleken dat de moedertaal op school spreken oké is, ook zeker voor het welbevinden. In de klas is het dan weer belangrijk dat er voornamelijk Nederlands wordt gesproken. Andere kinderen met dezelfde thuistaal kunnen wel als buddy worden aangesteld om zo ook daar de betrokkenheid en welbevinden goed te houden. 

Daarna hebben we kort even stilgestaan bij het verschil tussen een AN (anderstalige nieuwkomer en een GAN (gewezen anderstalige nieuwkomer), wat we we ookal kort hadden besproken tijdens de vorige sessie. 

Nadien hebben we kennisgemaakt met een manier van woorden aanbrengen, de viertakt.
Het is de meestgebruikte woordenschatdidactiek en het volgt de manier waarop we woordenschat verwerven want woordenschat is geen verzameling van losse woorden. Een nieuw geleerd woord krijgt plaats in netwerk als het gebruik wordt in concrete contexten (niet passief memoriseren). Hieronder overloop ik kort even de vier stappen van dit proces.

1. voorbewerken of introduceren
- lkr kiest boeiend onderwerp
- lkr zorgt voor optimale omstandigheden
- voorkennis activeren
- in korte, krachtige intro --> nieuwe woorden al verpakken --> nieuwsgierigheid opwekken
Vb: de lunch, eettafel met lekkere gerechten

2. semantiseren of betekenis geven
- uitbeelden, uitleggen en uitbreiden tot clusterwoorden
- ook de leerlingen het woord laten uitspreken

3. consolideren of inoefenen
- woorden of cluster inoefenen
- herhalen, herhalen, herhalen in context
- verschillende context en werkvormen
- afbeelding aan de muur een tijd land laten hangen
-inslijpen
Vb: boekje maken per WO thema, gebruik van prentenboeken

4. controleren
- toetsen, niet alleen op papier ook mondeling

Ook hebben we nog geleerd over de Total Physical Response, dit is vooral taal aanleren door te handelen. Deze methode is gebaseerd op de wijze waarop kinderen moedertaal leren. 
Fase 1 bestaat uit commando's geven en fase 2 uit de spreekvaardigheid testen. De leerlingen spreken in deze fase zelf de commando's uit. Ook deze methode gaat uit van het herhalen, oefenen, herhalen, oefenen, ...

TIP: Je kan het ook met gebaren doen zoals SMOG! Dit keuzevak volg ik later nog. Benieuwd of ik hier dingen kan uithalen. 

Na deze theorie kregen we dan de kans om verschillende materialen te bekijken.
- nik nak boekjes (voorleesboekjes in twee talen)
- Zien is snappen (methode voor taal aan te leren, zeer praktische uitwerking)
- Color cards (praatfoto's, vrij oude foto's, wel een leuk idee met zelfgemaakte foto's)
- Horen, zien en schrijven (werkbundels per thema, goed voor een hoger leerjaar)
- GO 4ty (40 woorden om aan te leren rond schoolse taal, zeer bruikbaar)
- Stenvert (werkblaadjes voor 1 tot 6, sommige oefeningen zeer bruikbaar)

Sessie 3: opstellen onthaalgesprekhandelingsplan AN, tips AN in de klas
In deze sessie kwam vooral theorie aanbod die je nodig hebt tijdens een inschrijving van een AN'er. Zo begin je met de inschrijving (gebruik van foto's, google translate, ..) om dan het verloop uit te leggen (benodigheden, kijkje nemen in de klas, 1 of 2 dagen later beginnen, ...). Als laatste hou je een intake gesprek. Het doel hiervan is om een zo breed mogelijk zicht te krijden op de beginsituatie van kind en gezin. Het is dan ook de eerste echte stap op ouders te betrekken bij het schoolgebeuren. Als het kan met een tolk die niets met het gezin te maken heeft. Daarbij kregen we ook nog enkele tips om een onthaalgesprek aan te gaan. Dit vooral om het gezin en het kind veilig en welkom te laten voelen. 

Nadien hebben we nog een hele lijst met tips gekregen die we kunnen toepassen in de beginperiode in je klas. 

Wat ik vooral kwijt wil over dit keuzevak, is dat we enorm veel informatie hebben gekregen, tips en tricks waar we echt mee aan de slag kunnen gaan. Ze heeft veel voor ons gekopieerd waar we iets mee kunnen doen. TOPkeuzevak met enorm veel tips. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin