Levensboom

Een kleine voorstelling over wie ik ben en wie ik graag zou willen worden.

In mijn leven staat mijn familie centraal. Dit zijn dan ook de mensen die mij hebben gemaakt tot wie ik nu ben. Zij zijn de wortels in mijn leven. Van kleins af aan hebben mijn ouders me geleerd om zelfstandig en verantwoordelijk te zijn maar vooral om mezelf te blijven en mijn eigen weg te volgen. Eén van mijn hobby's heeft mijn leven ook veranderd. Door 16 jaar in de scouts te zitten, heb ik mezelf beter leren kennen en heb ik ontdekt welke richting ik uit wilde gaan. Door leiding te geven, is mijn liefde voor het werken met kinderen alleen maar meer gegroeid. Ik hield er enorm van om de kinderen iets bij te brengen. Mijn stap naar het lesgeven in het lager onderwijs was dus geen verrassing voor mijn omgeving. Sinds kort zijn mijn collega's ook wortels in mijn leven geworden. Zij geven mij voldoende voedingsstoffen om er elke week weer opnieuw tegenaan te gaan.

Ik heb geprobeerd om mijn stam extra dik en stevig te maken. Dit heb ik gedaan omdat er heel wat mensen zijn die mij steunen in wat ik doe. waardoor ik me zeer beschermd voel. Ook mijn collega's zorgen ervoor dat mijn bast sterk blijft. Ze geven me de beste tips en tricks om voor de klas te staan en om mezelf te blijven verbeteren als juf. Op professioneel vlak krijg ik met andere woorden veel steun en geven ze me de kans om te groeien als leerkracht. Ik kan nog veel bijleren en wil dit ook. Dit is ook één van de redenen waarom ik de opleiding Zorgverbreding en remediërend leren volg. Een extra kans om dingen bij te leren en misschien ook wel een manier om mijn collega's eens iets bij te brengen.

Ook op persoonlijk vlak sta ik goed. Ik voel me goed in mijn vel doordat ik volledig kan doen wat ik echt wil. Ik ga mijn dromen achterna om te zijn wie ik wil zijn: een zorgzame leerkracht met aandacht voor elk kind maar ook een goede partner, vriendin voor de mensen die mij mij laten zijn. Op mijn stam vind je ook twee woorden terug die mijn persoonlijkheid typeren. Zo ben ik een actieve persoon. Niet het actieve als in het bewegelijke maar het actieve als in het deelnemen aan activiteiten op klas-en schoolniveau. Ik probeer in zoveel mogelijke groepen actief te zijn en verantwoordelijkheid op te nemen. Ook het woord doorzetter staat mee in mijn stam. Tijdens mijn opleiding tot leerkracht heb ik een aantal tegenslagen gekend. Mijn stages verliepen niet altijd hoe het moest waardoor ik zeer onzeker werd en nog steeds ben. Ik heb het die periodes zeer moeilijk gehad maar door mijn sterke bast heb ik verder gedaan en daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor. Ze hebben ervoor gezorgd dat ik ben blijven doorzetten en dat ik niet opgaf. Door die tegenslagen vind ik het nog steeds moeilijk om iemand in de klas te hebben die naar mij kijkt. Hier moet ik zeker nog aanwerken zodat ik me op dat vlak ook zeker voel.

Mijn takken staan symbool voor mijn kwaliteiten. Eén van kwaliteiten is het punctueel zijn. Ik ben een persoon die altijd op tijd is en de deadlines van taken ook respecteert. Te laat komen kan ik niet, daardoor ben ik dan ook meestal 10 minuten te vroeg. Een andere kwaliteit is het creatief zijn. Zo probeer ik telkens iets leuk in mijn lessen te steken en iets origineels. Ook bij taken vind ik het leuk om iets te knutselen en om daarmee lang mee bezig te zijn.

In mijn bladeren heb ik verschillende karaktereigenschappen geschreven. De meeste karaktereigenschappen heb ik gehaald van mijn totems via de scouts. Tijdens de totemisatie wordt er nagedacht over hoe je bent als persoon en daar worden dan eigenschappen aangekoppeld. Mijn totem is moelleuxwitte guppyblauwe bedachtzame kinkajoe. De belangrijkste eigenschap uit deze totem is het bedachtzaam zijn. Ik ben iemand die veel nadenkt en nooit of toch zeer weinig iets impulsief zou doen.
Eigenschappen die er nog opstaan zijn terughoudend in grote groep. Je zal me in het begin nooit op de voorgrond zien staan, ik wacht liever af tot ik de mensen wat beter ken. Ook de eigenschap onzeker staat erbij. Vooral onzeker zijn op het vlak van: 'Doe ik het wel goed? Help ik de leerlingen op de juiste manier? Zijn er geen betere manieren? Had ik het niet beter zo kunnen doen?'. Maar ook: 'Wat denken ze over mij? Ben ik goed bezig?'. Deze eigenschap slaat ook weer een beetje terug op dat bedachtzaam zijn. Ik kan eigenlijk niet stoppen met nadenken. Andere eigenschappen die ik te horen kreeg van mijn collega's zijn behulpzaam en enthousiast voor de klas. 

Als laatste zie je nog een aantal parels in mijn boom. Deze stellen mijn vruchten voor. Ik had eigenlijk willen gaan voor iets fellere kleuren maar deze parels geraakten niet rond het ijzerdraad. De kleuren groen en bruin zijn wel twee kleuren uit mijn totem en passen wel bij mij. Mijn vruchten stellen belangrijke momenten voor in mijn leven, overgangen die hebben plaatsgevonden in mijn leven. Deze staan op de verschillende kaartjes: Zo heb je opleiding tot leerkracht lagere onderwijs, samenwonen, eerste eigen klasje in het vierde leerjaar, ... . Er zijn zoveel gebeurtenissen die mijn leven zo bijzonder maken en die ik echt koester. Te veel om op deze boom te krijgen.
Ook heb ik nog een aantal vruchten die nog niet tot bloei zijn geraakt. Dit zijn de dingen die nog moeten rijpen en nog een beetje tijd nodig hebben om helemaal te ontplooien. Zoals de banaba zorg. Dit is een belangrijke gebeurtenis die nog wel even tijd nodig heeft om te rijpen en om te zien wat ermee gaat gebeuren.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin